رویداد ملی شوق زیارت از ۱۵ تا ۲۰ آذرماه آماده دریافت ایده های مردمی درخصوص زیارت است.

رویداد ملی شوق زیارت؛ دریافت ایده‌های مردمی برای ارتقای کیفیت میزبانی از زائران

به گزارش قدس خراسان، صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه، نشست خبری رویداد ملی مسئله محور شوق زیارت، با موضوع فراخوان ایده‌های خلاقانه‌ی ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر برگزار شد.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری در ابتدای این نشست بیان کرد: نوروز امسال تفاوتی با سال‌های قبل دارد و آن هم تقارن آن با ماه مبارک رمضان است. از این رو برآمدیم تا برای ارتقای کیفیت میزبانی از زائران نوروزی امام رضا (ع)، از ایده‌های خلاقانه مردمی استفاده کنیم. در این راستا طرحی را آماده کردیم و اطلاع رسانی‌ها در حال انجام است.

محمدعلی توسلی افزود: عمده هدف ما از اجرای این طرح و رویداد این است که از ایده‌های خلاقانه دانش آموزان، دانشجویان، اصناف، کارکنان و همه اقشاری که در این راستا طرح و ایده دارند برای خدمت رسانی و میزبانی زائران استفاده کنیم.

وی در خصوص بازه زمانی پیش بینی شده برای این طرح گفت: پس از اطلاع رسانی گسترده، این رویداد از ۱۵ آذرماه آغاز و تا ۲۰ آذر پایان می‌یابد. بررسی و داوری ایده‌های ارسالی نیز از ۲۰ تا ۲۵ آذر در کمیته‌های مختلف انجام خواهد شد. اعلام نتایج و بررسی‌ها نیز در کمیته‌های تخصصی از ۲۶ تا ۳۰ آذر انجام خواهد شد. در نهایت ایده‌های برتر در هر بخش انتخاب خواهند شد.

توسلی بیان کرد: ما تا این ساعت در بخش عمومی ۲۲۰ ایده از طرف مردم دریافت کردیم. در بخش دانش آموزی نیز تا کنون ۹۵۶ ایده دریافت شده و در مجموع ۱۱۷۶ ایده دریافت کردیم و امیدواریم تا بیستم ایده‌های بیشتری خواهیم داشت تا با کمک مردم بتوانیم بهترین میزبانی را از زائران علی بن موسی الرضا داشته باشیم.

مسیری برای توسعه فرهنگ میزبانی از زائران رضوی

پس از آن مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه نشست مطرح کرد: این رویداد طراحی شده تا بتواند نظرات مردم را بی واسطه دریافت کند و مردم بتوانند ایده‌ها را به خادمان خود منتقل کنند تا بهتر توانند خدمت رسانی کنند. هدف از این رویداد ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی متناسب با نیاز زائران در راستا ترویج معارف رضوی است.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی افزود: هدف بعدی افزایش مشارکت مردمی در میزبانی از زائران حرم رضوی است. یعنی مردم از سطح ایده تا اجرای برنامه‌ها حضور داشته باشند و به نوعی فرهنگ میزبانی را در بین مجاوران بیشتر کنیم. سومین هدف تبدیل کردن مشهد به کانون طرح‌های نوین فرهنگی و مذهبی در سطح ملی و بین المللی است. این رویداد می‌تواند آغازی باشد تا در کنار اتفاقات مبارکی که در مشهد در راستای ترویج معارف رضوی شکل گرفته، مشهد را به یک کانون برای طرح‌ها و اقدامات نوین تبدیل کند.

وی در خصوص شرایط شرکت در این رویداد بیان کرد: شرکت برای عموم مردم از سراسر ایران آزاد است و همه از طریق سایت idezee.ir می‌تواند در آن شرکت کنند. ما هیچ محدودیت سنی، جنسیتی و تحصیلی در این رویداد نداریم. از یک نوجوان دانش آموز تا فردی بدون تحصیلات خاص نیز می‌تواند در این رویداد شرکت کند. ایده‌ها باید شفاف، صریح و قابل اجرا باشند. از طرفی ایده‌ها باید متناسب با مسائل زیارت زائران طراحی شده و با مسائل زائران گره داشته باشد.

صاحبقرانی ادامه داد: هر فرد می‌تواند چندین ایده ثبت کند. خراسانی‌ها، مشهدی‌ها و ساکنین شهرهایی که در مسیر زائران هستند و همچنین تشکلات فرهنگی برای شکل‌گیری دغدغه فرهنگ میزبانی در مردم خراسان رضوی در اولویت اجرا هستند. اما بدین معنا نیست که ایده‌های خارج از استان خراسان مورد توجه نباشد. ایده‌ها باید برای طیف‌ها و گروه‌های سنی مختلف زائران لحاظ شود. به طور قطع ایده‌های خانواده‌محور یا ایده‌هایی برای بانوان امتیاز ویژه دارند. توجه به نیاز کاروان‌های زیارتی و زائران خارجی نیز اولویت دارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر اینکه زائران در مسیر زیارت در نقاط مختلفی حاضر می‌شوند گفت: ایده‌ها می‌تواند از مبدا شکل بگیرد و تا مسیر رسیدن به مشهد ادامه پیدا کند. ورودی‌های مشهد نیز می‌تواند نقطه‌ای برای ایده پردازی‌ها شود. حریم حرم مطهر و مسیر بازگشت تا رسیدن به مبدا اولیه زائر نیز باید مورد توجه باشد. هدایایی نیز برای ایده‌های برتر در نظر گرفته شده است که شامل کمک هزینه سفر به مشهد، قم و شیراز است.

از ترافیک تا اسکان و فرهنگ میزبانی؛ آماده دریافت ایده‌های نوین هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این نشست بیان کرد: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری، فرهنگ تبلیغی و فرهنگ میزبان، خدمات امنیت و انتظامی، ترافیک، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت درمان و محیط‌زیست، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، زائران خارجی و مخصوصاً عرب‌زبان، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری و سوغات زائر از جمله مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف است.

سیدجواد موسوی با اشاره به نمونه راهکارهایی که در این رویداد می‌تواند ارائه شود ادامه داد: راهکارهای افزایش رغبت مردم مشهد برای اسکان زائران در منازلشان، روش‌های راهنمایی و اطلاع‌رسانی فراگیر محل‌های اسکان به زائران، راهکارهای افزایش حضور مردم مشهد برای ارائه خدمت حمل‌ونقل به زائران در مشهد، آسیب‌شناسی فرهنگی خدمات حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری در این رویداد می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: راهکارهایی برای افزایش رضایتمندی زائران از حمل‌ونقل درون‌شهری، ارائه خدمات فرهنگی به زائران از مبدأ تا مبدأ و اینکه چگونه زائرانی که با خودرو شخصی سفر می‌کنند را با مفهوم زیارت آشنا کنیم و راهکارهای خدمات فرهنگی در مبدأ و دیگر راهکارهایی است که در این رویداد می‌توان برای آن ایده داد و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

موسوی در ادامه به ارائه خدمات فرهنگی در مبادی ورودی مشهد و سطح شهر اشاره کرد و گفت: این ایده‌ها با نقاط مرتبط با زائر، اسکان، بازارها، معابر منتهی به حرم مطهر و…، تعمیق مفهوم زیارت برای کودکان و نوجوانان، آموزش آداب زیارت به زائران، نظارت هوشمند بر بازارها، نحوه آموزش مسائل بهداشتی به زائران، ارتقای انتخاب سفر زیارتی به مشهدالرضا برای زائران خارجی گره خوردند.

وی افزود: افزایش سهم محصولات فرهنگی در سبد سوغات، کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایام پیک حضور زائران در موضوعاتی مانند عفاف و حجاب، معتادان متجاهر، کودکان کار، ارتقای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران در عرصه‌ها و راهکارهای افزایش خدمات امداد خودرو و امداد و نجات در فضاهای مختلف جاده‌ها راهکارهای افزایش خدمات شهری مانند سرویس بهداشتی و پارکینگ در مشهد مقدس به ویژه در حرم مطهر رضوی و آسیب شناسی محدودیت‌های ترافیکی در حریم حرم و ترافیکی نیز می‌تواند در ایده‌های مردمی مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.